Estação Marítima de Alcântara
Help, een maritiem monument verzuipt
Vele honderdduizenden Portugese emigranten, soldaten en vakantiegangers begonnen hun reis naar de Afrikaanse koloniën bij het Estação Marítima de Alcântara of het Estação Marítima da Rocha. Beide passagiers terminals zijn inmiddels geheel ingebouwd door de containers van het Alcântara Container Terminal.
Op een nieuw aangeplempt stuk land is een container terminal gebouwd met een kade lengte van ruim 630 meter. Er kunnen ruim 8500 containers op het terrein worden opgeslagen. De haven autoriteit verwacht er tenminste 350.000 containers per jaar af te kunnen handelen. Het terminal is aangesloten op het landelijk spoorwegennet van Caminhos de Ferro Portugueses (CP). Zelfs de Spaanse provincies Extremadura en Andalusië worden tot het achterland gerekend.
Beide passagiers terminals zijn echter nog steeds in gebruik voor de ontvangst van de vele duizenden cruise passagiers. Voor het Alcântara Cruise Liner Terminal is ruimte gereserveerd voor twee cruise schepen. De lengte van de kade is 465 meter. Het Rocha Conde de Óbidos Cruise Liner Terminal heeft zelfs een lengte van in totaal 650 meter, waarvan ruim 200 meter aan de binnenkant van de pier. De echte romantiek rondom deze karakteristieke gebouwen is, door de aanwezigheid van de vele containers en de benodigde infrastructuur zoals kranen en spoorbanen, ver te zoeken.
|
De replica van het karveel, de VERA CRUZ, onder zeil op de Tejo. De eeuw van de ontdekkingen begon in Portugal met Hendrik de Zeevaarder. In het begin van de vijftiende eeuw onderzocht hij nieuwe vaarroutes naar de zuid, hij hoopte een nieuwe zeeweg naar Indië te vinden. Zijn meeste schepen zijn vrijwel zeker karvelen geweest.
|