Bruggen over de Tyne

Nadat in 1831 de eerste echte spoorweg tussen Manchester en Liverpool was geopend, ontstond er in Engeland een echte spoorwegmanie. Overal wilde men spoorwegen aanleggen. In 1838 werd er al een spoorweg aangelegd dwars door Engeland tussen Newcastle upon Tyne en Carlisle aan de Ierse zee. Er ontstonden allerlei andere lijnen die geleidelijk met elkaar werden verbonden en zo ontstond een nationaal netwerk. Daarbij kwam ook de behoefte om de Tyne te overbruggen. Dat was een groot technisch probleem omdat de kolenschepen de rivier moesten kunnen blijven gebruiken. Reeds de Romeinen hadden in 122 A.D. een brug over de Tyne gebouwd. Deze brug was voor de Middeleeuwen verdwenen. In de 12de eeuw werd er opnieuw een brug over de Tyne gebouwd. Vanaf 1080 bewaakte het New Castle een doorwaadbare plaats in de Tyne. Nadat deze brug was verbrand werd in 1248 een nieuwe brug gebouwd. Een brug van gotische spitsbogen met torens en gebouwen zoals bijvoorbeeld nu nog in Florence is te zien. In 1771 werd de brug vernietigd door hoog water op de Tyne. In 1779 werd een nieuwe brug geopend.

The High Level bridge over de Tyne die Gateshead met Newcastle verbindt.
De Swingbridge met een kolenboot.
De Asian Hercules II van SmitTak vaart de Millenium brug in.
Robert Stephenson en Thoms Eliot Harrison hadden al een grote brug over de Wear in Sunderland gebouwd. Voor de Tyne ontwierpen zij een brug met op het bovenste niveau de spoorweg en op het onderste niveau de brug voor voetgangers en paard en wagens. De brug bestond uit zes bogen van gietijzer van elk 125 voet. De trekstangen tussen de bogen waren gemaakt van smeedijzer. Gietijzer kan een hoge druk verdragen en smeedijzer heeft een hoge streksterkte. Aan de bogen hing, aan smeedijzeren stangen, het brugdek voor de voetgangers. Op dit brugdek stonden gietijzeren kolommen die het dek van de spoorbrug droegen. De stenen pijlers werden gebouwd binnen cofferdammen. Voor elk van deze pijlers was 5000 ton steen nodig. Voor de fundering hiervan moest worden geheid. Hier werd voor het eerst gebruik gemaakt van de stoomheimachine van Nasmyth.
De draagreserve van de ontworpen brug bleek zo groot dat hij nog steeds dienst doet. In 1849 ging de eerste trein over de brug. De opening van de brug maakte de aanleg mogelijk van een centraal station in Newcastle waar de verschillede spoorwegmaatschappijen konden aankomen en vertrekken. Ook dit station is er nog steeds. De nieuwe metro komt er nu ook aan.
De vaste brug over de Tyne werd steeds meer een belemmering voor de scheepvaart. Vanaf 1861 was er een publieke discussie in Newcastle over de beste plaats van een nieuwe brug en of het een draaibrug of een hefbrug moest worden. Men was bang dat een beweegbare brug te vaak open zou staan. Ten slotte werd toch voor een draaibrug gekozen, die in 1876 werd geopend. Het beweegbare gedeelte en de hydraulische aandrijving was gemaakt door Elswick machinefabriek van W.G. Armstrong die al eerder elders hydraulische draaibruggen had gebouwd. Het eerste zeeschip dat door de brug voer bracht een kanon van 100 ton kanon van Armstrong naar Italië.

In 1924 gingen er 6000 zeeschepen door de brug. In 1927 ging het Engelse slagschip Canada van 32.000 ton draagvermogen als grootste schip door de brug. Er sindsdien nog een groot aantal bruggen over de Tyne gebouwd. De merkwaardigste is de Gateshead Milleniumbridge. Deze merkwaardige kantelbrug verbindt de hergebruikte haventerreinen van Gateshead met de gerenoveerde kades in Newcastle. De nieuwe brug moest beweegbaar zijn. Hij kon niet op de kades rusten en mocht geen hoge steile opritten hebben. De ontwerpers, het ingenieursbureau Gifford & partners en de architecten Wilkinson Eyre architecten ontwierpen een brug die open gaat als het vizier van een helm. Het kantelen van de brug vraagt bijzonder weinig energie.De brug werd in oktober 2000 ingevaren door de bok Asian Hercules II van SmitTak uit Rotterdam. Deze operatie werd wereldwijd door 100 miljoen TV kijkers live bekeken. Deze brug alleen al maakt het waard een bezoek te brengen aan Newcastle-upon-Tyne.

Informatie over de Milleniumbrug is te vinden op Gateshead Millennium Bridge en de bruggen zijn zelfs te zien op webcams: Tyne Bridge Webcams