Kranen

Ook in deze vakantie heb ik weer volop kranen gezien. In Hamburg op de droogdokken van Blohm + Voss zag ik kranen die wel enig onderhoud konden gebruiken.

  kranen kranen kranen  
 

V.l.n.r. Een dokkraan, fabricaat Peiner. Bouwjaar rond 1960. Een dokkraan van Blohm + Voss. Waarschijnlijk fabrikaat Krupp Ardelt en al vele decennia oud. De 18de eeuwse mastkraan van de Deense marine in Kopenhagen.

 

In de haven van Kopenhagen was de oude mastkraan van de marine goed zichtbaar tijdens de rondvaart. Op Nyholm was de oude marinebasis. Daar is de mastkraan die tijdens de regering van Koning Fredrik V 1748-1751 opgericht om masten op de grote zeilende oorlogsschepen te zetten. Naast de nieuwe hypermoderne opera stonden nog twee kraanbanen van de voormalige marinewerf.

  kranen kranen kranen  
 

V.l.n.r. Een handkraan bij slot Amalienborg in Kopenhagen. De 18de eeuwse houten kraan op Skeppsholmen in Stockholm. Het lijkt wel wat op een paltrokmolen. Een torenkraan bij een verlaten scheepswerf in Stockholm.

 

In Stockholm was een oude stadskraan op Skeppsholmen uit 1851. Het lijkt op een paltrokmolen. Binnen is een tredmolen. Naast het pretpark Grönla Lund is nog een oude verlaten scheepswerf met verschillende soorten kranen. Bij het Finse scheepvaartmuseum in Kotka stond ook een serie oude havenkranen. Veel werk in de Finse havens was handwerk. Het laden van de houtschepen was vrouwenwerk. De hijs met planken werd in het ruim zeevast gestapeld door vrouwen. In Zaandam waren uitsluitend mannelijke bootwerkers om deze schepen te lossen.

  kranen kranen kranen  
 

V.l.n.r. Een bonte verzameling kraanruïnes in Stockholm. De achterste kraan zou een voormalige kraan van een Amerikaanse Liberty werf kunnen zijn geweest. De torenkraan bij de droogdok op Suomenlinna. Hier was de Valmet scheepswerf gevestigd. Drie topkranen bij het Finse maritieme museum in Vellamo Kotka.

 
  kranen kranen  
 

V.l.n.r. Twee topkranen gebouwd door Wärtsilä bij het Finse maritieme museum. Zoals elk land zijn eigen scheepswerven en machinefabrieken had, had het ook zijn eigen kranenfabriek. Twee werkeloze scheepsbouwkranen in Kotka Finland.

 
Text: Jur Kingma - november 2009
Beeldmateriaal: Archief Jur Kingma
Valid HTML 4.01 Transitional