Ook in deze vakantie heb ik weer volop kranen gezien. In Hamburg op de droogdokken van Blohm + Voss zag ik kranen die wel enig onderhoud konden gebruiken.
|
|
In de haven van Kopenhagen was de oude mastkraan van de marine goed zichtbaar tijdens de rondvaart. Op Nyholm was de oude marinebasis. Daar is de mastkraan die tijdens de regering van Koning Fredrik V 1748-1751 opgericht om masten op de grote zeilende oorlogsschepen te zetten. Naast de nieuwe hypermoderne opera stonden nog twee kraanbanen van de voormalige marinewerf.
|
|
In Stockholm was een oude stadskraan op Skeppsholmen uit 1851. Het lijkt op een paltrokmolen. Binnen is een tredmolen. Naast het pretpark Grönla Lund is nog een oude verlaten scheepswerf met verschillende soorten kranen. Bij het Finse scheepvaartmuseum in Kotka stond ook een serie oude havenkranen. Veel werk in de Finse havens was handwerk. Het laden van de houtschepen was vrouwenwerk. De hijs met planken werd in het ruim zeevast gestapeld door vrouwen. In Zaandam waren uitsluitend mannelijke bootwerkers om deze schepen te lossen.
|
|
|
|
|
|
|
V.l.n.r. Twee topkranen gebouwd door Wärtsilä bij het Finse maritieme museum. Zoals elk land zijn eigen scheepswerven en machinefabrieken had, had het ook zijn eigen kranenfabriek. Twee werkeloze scheepsbouwkranen in Kotka Finland.
|
|
|
Text: Jur Kingma - november 2009
Beeldmateriaal: Archief Jur Kingma
|
|