Hoe bouwt een Schot een pier?

  schotland  

Zoals wij in Nederland Belgenmoppen kennen zo kennen de Engelsen moppen over Schotten. Het gaat dan vaak over de vermeende domheid of gierigheid van Schotten. Langs de kust van Schotland zag ik een aantal opmerkelijke pieren die zeker geschikt zouden zijn voor Schottenmoppen. De oudste pier van het haventje van St.Andrews is gemaakt van de stenen van de grote kathedraal die na de reformatie overbodig was geworden. Bij het plaatsje Castlehill zag ik en pier gemaakt van flagstones.

Castlehill was in de 19de eeuw een belangrijk centrum voor het verschepen van flagstones die afkomstig waren van steengroeven uit de buurt. Wij kennen flagstones als een decoratieve steen in onze tuinen maar in de 19de eeuw was dit het materiaal waaruit de trottoirs in de grote steden van de wereld werden gemaakt.

De merkwaardigste pier zag ik toen we van John 'O Groats naar Thurso reden. Van een heuvel zagen we een kleine haven waar een droogdok op de rotsen leek geslagen. Het haventje was Gills Bay. En het droogdok was niet losgeslagen maar afgezonken om te dienen als breakwater. Het was niet gelukt om een goede pier te bouwen die bescherming bood aan de golven en stromingen van de Pentland Firth.

Gills Bay was nu ferryport voor de outsider Pentland Ferries die het als prijsbokser heeft opgenomen tegen Northern Ferries (vroeger P&O) die de veerdienst tussen Scrabster op het Schotse vastenland en Stromness op de Orkneys onderhoudt. Om beschutting te krijgen voor de veerboot tegen de felle stromingen en stormen in de Pentland Firth heeft men deze zomer een oud droogdok van Lerwick op de Shetland eilanden laten afzinken. Men benut de beschutting ook om verder aan een pier van betonblokken te bouwen. Mogelijk hebben de blockschepen van Scapa Flow als inspiratie gediend voor dit bijzondere waterstaatkundige werk.

  schotland  
  schotland  
Text: Jur Kingma - oktober 2009
Beeldmateriaal: Archief Jur Kingma
Valid HTML 4.01 Transitional